Biljettkontroll och tilläggsavgift


Syftet med biljettkontrollen är att bidra till att öka antalet kunder som betalar för sig, förhindra och motverka fusk och resor med felaktiga biljetter samt att bidra till en säker och trevlig resa. Vi genomför därför regelbundna biljettkontroller på bussar och tåg under trafikdygnets alla timmar.

Alla som reser utan giltig biljett riskerar att få en tilläggsavgift som kostar 1 200 kronor plus priset för aktuell resa. Du kan betala tilläggsavgiften direkt på plats via Swish eller så skickas en faktura hem till dig från Region Gävleborg.

Vanliga frågor 

Vad gäller om jag glömt min periodbiljett hemma vid en biljettkontroll?

För att en biljett ska vara giltig för resa måste den finnas med under hela resan och kunna uppvisas vid en eventuell biljettkontroll. Tänk på att ta med din biljett när du reser eftersom en biljett som uppvisas i efterhand inte är giltig för den resa som tilläggsavgiften är utfärdad för.

Vad gäller vid en biljettkontroll om jag reser med en biljett i mobilen/appen?

Det är ditt ansvar att se till att ha din biljett i din mobil/app hela resan och att du kan visa upp biljetten vid en eventuell biljettkontroll. Du måste köpa din biljett innan resan påbörjas och aktivera den innan du går ombord. Se till att ha batteri i mobilen under hela resan.

Vad gäller om jag råkat göra fel och fått en tilläggsavgift?

I vissa fall ligger missuppfattningar eller glömska bakom den felaktiga eller saknade biljetten. Vi förstår detta, men som resenär är det fortfarande du som ansvarar för att se till att du har en giltig biljett för din resa. Hör av dig till vår kundservice innan din resa om du är osäker på vad som gäller.

Överklagan av tilläggsavgift

Om du anser att tilläggsavgiften är utfärdad av fel anledning så kan du överklaga den upp till tio dagar från det att den utfärdats. Överklagan och beslut rörande överklagan sker alltid skriftligen och görs via formuläret nedan.

Överklagan av tilläggsavgift

Personuppgiftspolicy