Köp och resevillkor 


1. Inledning
2. Villkorens giltighet
3. Hantering av personuppgifter
4. Trafikutbud
5. Biljetter och priser
6. Rabatter
7. Biljettkontroll och tilläggsavgift
8. Köp och betalning
9. Ångerrätt och återköp
10. Tappa bort-garanti
11. Förseningsersättning
12. Ordnings- och säkerhetsregler
13. Tillgänglighet
14. Person- och sakskador
15. Lagstiftning som påverkar våra villkor
16. Kontaktuppgifter


 

1. Inledning


I Gävleborgs län är det Region Gävleborg som är regional kollektivtrafikmyndighet. Det innebär att kollektivtrafiken organiseras av Region Gävleborg och bedrivs under varumärket X-trafik. X-trafik ansvarar för att utveckla resmöjligheter och system, planera och samordna trafikutbudet, utveckla hållplatser, terminaler, försäljningskanaler och biljettutbud samt ansvara för kommunikation och kundtjänst. Trafiken upphandlas och utförs av olika trafikföretag på uppdrag av X-trafik.
 
X-trafiks köp- och resevillkor är en samling regler som finns för att det ska kännas tryggt och säkert, både för våra kunder och för X-trafik. Villkoren förtydligar frågor som kan uppkomma mellan oss och våra kunder. De beskriver X-trafiks ansvar och visar vad du som kund bör tänka på, dina rättigheter och skyldigheter.
 

2. Villkorens giltighet


X-trafiks köp- och resevillkor gäller när du köper X-trafiks biljetter och reser med X-trafiks bussar, anropsstyrda turer, X-tåg och närtrafik.
 
Det är X-trafik som bestämmer vilka regler som gäller för kollektivtrafiken i Gävleborg och X-trafik har rätt att ändra villkoren utan att meddela det på förhand. De aktuella villkoren finns alltid att hitta på xtrafik.se.

Köp- och resevillkoren tillämpar samt kompletterar ett antal lagar och förordningar som finns i en lista i avsnitt 15. 
 

3. Hantering av personuppgifter 


Det är viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga med att vi behandlar personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. All behandling av personuppgifter sker enligt gällande GDPR-lagstiftning. Det innebär att vi skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att våra kunder alltid har rätt att få reda på vilka personuppgifter vi har sparade.

Hållbarhetsnämnden, Region Gävleborg är personuppgiftsansvarig och uppgifterna behandlas av X-trafik. Den personuppgiftsansvariga upprätthåller tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter.

Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig:

Hållbarhetsnämnden, Region Gävleborg
Personuppgiftsansvarig
Rektorsgatan 1
801 88 Gävle
Organisationsnummer: 232100-0198
 
Mer information om vår personuppgiftshantering finns på xtrafik.se.
 

4. Trafikutbud


Den linjelagda kollektivtrafiken körs med regionbussar, stadsbussar och X-tåg. X-trafik fastställer linjesträckningar och tidtabeller. Aktuella tidtabeller finns alltid på xtrafik.se.

4.1 Busstur som måste förbeställas - anropsstyrd tur

Vissa turer i busstidtabellen har en anmärkning som anger att den måste förbeställas. Det innebär att den inte körs om du inte har förbeställt din resa på 0771-49 79 39, senast två timmar före avresa. Turen körs med personbil mellan ordinarie busshållplatser efter busslinjen. Din resa måste avbokas senast en timme före utlovad hämtningstid. Om du inte avbokar kan du bli ersättningsskyldig för hela resekostnaden.

4.2 Närtrafik

För dig som vill resa från adresser som ligger mer än två kilometer från en busshållplats finns närtrafik som är ett komplement till den linjelagda kollektivtrafiken. Trafiken körs med personbil efter olika ”linjer” som alla har egna tidtabeller med cirkatider och du måste förbeställa din resa på 0771-49 79 39, senast två timmar före avresa. Din resa måste avbokas senast en timme före utlovad hämtningstid. Om du inte avbokar kan du bli ersättningsskyldig för hela resekostnaden.

4.3 Trafikomläggningar

Tillfälliga förändringar i linjesträckningar och tidtabeller kan bli aktuella vid vägarbeten, banarbeten, större evenemang och liknande.
X-trafik informerar alltid i förväg via hemsidan xtrafik.se samt via resesökningar i X-trafiks app om kända förändringar i trafiken.

4.4 Tid för byten

För att en anslutning ska kunna fungera krävs minst 5 minuters bytestid mellan buss-buss samt mellan närtrafik-buss. 10 minuters bytestid krävs mellan buss-tåg, närtrafik-tåg samt mellan tåg-tåg.
 

5.Biljetter och priser


X-trafik fastställer biljettsortiment och priser på biljetter. Biljettsortiment och aktuella priser finns alltid på xtrafik.se.

5.1 Du måste ha en giltig biljett

När du reser med X-trafik måste du ha en giltig biljett när du påbörjar din resa. Om du byter färdmedel ska sista delresan ha påbörjats innan biljetten slutat gälla. Biljetten måste vara giltig och aktiverad innan du kliver ombord. Vid köp av en biljett för flera personer behöver samtliga resenärer resa tillsammans med den som har biljetten.

5.2 Kortavgift och kvitto

När du köper ett helt nytt resekort betalar du en kortavgift på 30 kronor. 

För att kunna resa med andra trafikföretag som SJ behöver du visa upp ditt kvitto som visar giltigheten tillsammans med ditt resekort. Om du förlorar ditt kvitto eller om det går sönder kan du få ett nytt på våra kundcenter eller ombord på våra bussar eller X-tåg. 

5.3 Enkelbiljett

Enkelbiljett gäller för resa i de zoner biljetten avser och för fritt antal byten inom biljettens giltighetstid. När du reser på enkelbiljett i 1-3 zoner har du två timmar på dig att byta till annan buss eller X-tåg. Reser du i 4 zoner eller fler är bytestiden fyra timmar.

5.4 24-timmarsbiljett

24-timmarsbiljett gäller för obegränsat antal resor i hela länet inom 24 timmar från tidpunkten biljetten aktiveras.

5.5 Periodbiljett

Periodbiljett är en biljett som ger rätt till obegränsat antal resor inom biljettens giltighetstid och giltighetsområde under en period på 30 dagar (30-dagarsbiljett) eller 365 dagar (årsbiljett och seniorbiljett). Periodbiljetter följer kalenderdagarna och gäller från den dagen biljetten startas till 04.00 natten efter sista giltighetsdagen. Exempel: Om du startar en 30-dagarsbiljett den 1 mars, gäller den till morgonen 31 mars 04:00. Detta oavsett vilken tidpunkt du startar biljetten den 1 mars. 

5.6 Delbetalning

Du som har en 30-dagarsbiljett eller årsbiljett och vill resa utanför din biljetts giltighetsområde kan köpa till en enkelbiljett för resterande zoner, det vill säga du får tillgodoräkna dig de zoner du redan har på din 30-dagarsbiljett eller årsbiljett.

5.7 Resor till vården

Om du är skriven i Gävleborgs län och blir kallad till ett besök i vården inom Region Gävleborg kan du ha rätt till kostnadsfri resa till och från ditt vårdbesök med X-trafiks bussar och X-tåg, detta framgår av din kallelse till vården. X-trafik ansvarar inte för de fall du inte har fått något resebevis från vårdens bokningssystem, se xtrafik.se för mer information. 

5.8 Ledsagarbiljett

Du som är beviljad färdtjänst kan beställa en ledsagarbiljett för att kunna ta med en ledsagare när du reser med bussar och X-tåg. Du betalar vanligt biljettpris för din resa och mot uppvisade av ledsagarbiljetten reser din ledsagare med utan kostnad. Biljetten gäller för obegränsat antal resor så länge som ditt färdtjänsttillstånd gäller.

5.9 Resor över länsgräns och resor med andra än X-trafik

X-trafik har avtal om biljettsamverkan med UL, Dalatrafik, Din Tur, Länstrafiken Jämtland, Tåg i Bergslagen och SJ då delar av trafiken passerar gränsen mellan Gävleborgs län och Uppsala, Dalarna, Jämtland eller Västernorrlands län samt körs av andra trafikföretag inom Gävleborgs län. I vissa fall gäller särskilda regler och biljetter, för mer information se xtrafik.se.
 

6. Rabatter 


Du som reser med giltig biljett (ej skolbiljett) får ta med två barn under 7 år utan avgift, barn i barnvagn reser dessutom alltid utan avgift. Barn under 7 år bör av säkerhetsskäl inte resa själva, men om de reser själva betalar de samma pris som 7-19 år. 

6.1 7-19 år

Barn och ungdomar, från och med att de fyllt 7 år till och med 19 år, får resa till rabatterat pris.
Du som är över 18 år och reser med rabatt måste kunna visa legitimation.

6.2 Studerande

Du som studerar och har digital studentlegitimation från Mecenat, WeStudents eller Studentkortet/STUK.CO med studentresesymbolen får resa till rabatterat pris. Studentlegitimation samt giltigt ID med foto ska visas upp varje gång du reser. Rabatten gäller om du studerar på universitet, högskola eller annan studiemedelsberättigad vuxenutbildning. Villkoret är att du studerar minst 50 procent och att studietakten är minst 10 sammanhängande veckor under en termin. Se mer på xtrafik.se. 

6.3 Förmånstagare

Du som har förmånsintyg från Försäkringskassan gällande sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning får resa till rabatterat pris till och med 64 år. Intyget samt giltigt ID med foto ska visas upp varje gång du reser.
 

7. Biljettkontroll och tilläggsavgift


X-trafik genomför regelbundna biljettkontroller på bussar och tåg under trafikdygnets alla timmar. Syftet med biljettkontrollen är att bidra till att öka antalet kunder som betalar för sig, förhindra och motverka fusk och resor med felaktiga biljetter samt att bidra till en säker och trevlig resa. De som får genomföra biljettkontroll är tjänstemän med särskild legitimation. Du är skyldig att visa upp och lämna över giltig biljett när det är biljettkontroll. Om du har köpt en biljett till rabatterat pris behöver du även kunna visa upp något som styrker att du har rätt till det lägre priset, till exempel ID-handling, Försäkringskassans intyg eller studentlegitimation. Läs mer vad som gäller under avsnitt 6.

Det är ditt ansvar att se till att du har en giltig biljett under hela resan och att du kan visa upp en giltig biljett vid biljettkontroll. Om du köpt en biljett i X-trafiks app måste du aktivera biljetten innan du stiger ombord på färdmedlet. 

7.1 Om du reser med biljett köpt i appen

Om du reser med biljett köpt i X-trafiks app är du skyldig att uppge det mobilnummer som biljetten är kopplad till samt att visa upp och lämna över mobiltelefonen på vilken biljetten finns. Du ansvarar själv för att mobiltelefonen som biljetten finns på är laddad samt att biljetten kan uppvisas vid en eventuell biljettkontroll.

7.2 Vad som händer om du inte kan visa upp en giltig biljett

  • Om du inte har en giltig biljett riskerar du att bli avvisad från färdmedlet.
  • Om du inte kan visa upp en giltig biljett vid biljettkontroll måste du betala en tilläggsavgift på 1 200 kronor samt biljett för den aktuella resan. Avgiften kan betalas direkt på plats med Swish, annars skickas en faktura hem till dig från Region Gävleborg.   
  • Om du vill överklaga tilläggsavgiften har du 10 dagar på dig att göra det via ett formulär på xtrafik.se.
  • Om du missbrukar din biljett kan det, förutom tilläggsavgift, leda till att du blir av med din biljett.
Reglerna för X-trafiks rättighet att ta ut tilläggsavgift finns i Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.
 

8. Köp och betalning

8.1 Ombord

På X-trafiks bussar kan du köpa enkelbiljett och 24-timmarsbiljett och betala med reskassa, betalkort eller företagskort.
På X-tågen kan du köpa enkelbiljett och 24 timmarsbiljett och betala med reskassa, betalkort eller företagskort. Du kan även köpa 30-dagarsbiljett samt ladda reskassa och betala med betalkort eller företagskort.

8.2 App

I X-trafiks app kan du köpa enkelbiljett, 24-timmarsbiljett eller 30-dagarsbiljett och betala med Swish eller betalkort. Du kan välja om biljetten ska aktiveras omedelbart eller vid ett senare tillfälle inom 30 dagar. Fullständiga villkor för appen finns på xtrafik.se

8.3 Kundcenter

På ett kundcenter kan du köpa enkelbiljett, 24-timmarsbiljett, 30-dagarsbiljett, årsbiljett, seniorbiljett samt ladda reskassa. Du kan betala med betalkort, reskassa, kontanter eller företagskort.

8.4 Ombud

Hos ett ombud kan du köpa enkelbiljett, 24-timmarsbiljett, 30-dagarsbiljett samt ladda reskassa. Du kan betala med betalkort, reskassa, kontanter eller företagskort.

8.5 Webbshop

I webbshopen kan du köpa 30-dagarsbiljett, årsbiljett, seniorbiljett samt ladda reskassa. Du kan endast betala med betalkort. Fullständiga köpvillkor för webbshopen finns på xtrafik.se.

8.6 Biljettautomat

I UL:s biljettautomat på Gävle Central (Polhemsgången) kan du köpa enkelbiljett, 24-timmarsbiljett, 30-dagarsbiljett samt ladda reskassa. Du kan även hämta ut en laddning som gjorts i webbshopen. Du kan betala med betalkort eller reskassa.​

8.7 Autogiro

Autogiro är ett löpande avtal mellan dig och X-trafik som du kan teckna för att månadsvis betala din årsbiljett eller seniorbiljett via automatisk överföring från din bank. Biljetten startas från den första dagen i månaden och betalningen sker i förskott den 28:e varje månad. Du ansöker via ett formulär på xtrafik.se eller en särskild pappersblankett om att få teckna en biljett via autogiro. Vi vill ha din ansökan senast den 15:e i månaden före första resemånaden.  

Uppsägning eller ändring av din biljett
Vill du ändra giltighetsområde/zoner eller kategori på din biljett, eller om du vill avsluta den, så ska det göras skriftligt. När du ändrar biljettens giltighet sägs ditt befintliga avtal upp och ett nytt startas. Uppsägning/ändring av biljett gäller alltid från den första dagen i nästkommande månad och ska ha kommit in till oss senast den 20:e i månaden innan du önskar avsluta/ändra din biljett. Detta gör du genom att kontakta oss via formulär på xtrafik.se, via e-post eller vanlig post.

8.8 Reskassa

Reskassa är ett betalsätt som kan användas för att betala enkelbiljetter och 24-timmarsbiljetter vid resa med X-trafiks bussar och X-tåg. Reskassan kan användas för att betala för flera personer som reser samtidigt på samma sträcka.

Du laddar reskassan med valfritt belopp, minst 50 kronor, på ett kundcenter, hos ett ombud eller i vår webbshop. Reskassa kan inte användas vid resa med andra trafikföretag, till exempel SJ, och får inte laddas på företagskort, ledsagarbiljett, skolbiljett, seniorbiljett, ung i-biljetter eller 65+ Gävle-biljetter.

8.9 Företagskort

Företagskort är en form av kreditkort som kan användas av företag och organisationer för att betala enkelbiljetter och 24-timmarsbiljetter ombord på X-trafiks bussar och X-tåg samt på något av X-trafiks kundcenter. På ett kundcenter går det även att köpa 30-dagarsbiljetter. Kostnaden för biljetterna faktureras i efterhand. En ansökan om att bli företagskund ska ske skriftligt via formulär på xtrafik.se.

8.10 Faktura

Företag och organisationer kan beställa biljetter mot faktura. Beställningen görs skriftligt via formulär på xtrafik.se eller via e-post.

8.11 Moms

Momsen på biljetter är 6 procent och ingår i de priser som finns angivna. För reskassa redovisas ingen moms vid laddning, den redovisas först när du köper biljetter.
 

9. Ångerrätt och återköp


Du har ingen ångerrätt när du köper biljetter hos X-trafik då lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte gäller transporter. Reglerna om ångerrätt finns i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

9.1 Återköp av periodbiljetter

Påbörjad periodbiljett för 30 dagar återköps inte. Undantaget är om det sker förändringar i befintlig tidtabell som gör att du inte kan nyttja din periodbiljett som du hade tänkt, då återlöser vi det resterande värdet av biljetten. Kortavgiften återlöses ej.Periodbiljett för 365 dagar kan alltid avslutas och då återlöser vi det resterande värdet av återstående hela månader. Kortavgiften återlöses ej.

Du måste skicka in resekortet till X-trafik, Box 125, 826 23 Söderhamn. Du behöver även ange följande information: personnummer, namn, adress, telefonnummer samt en kort förklaring om ärendet.

Reglerna för när du har rätt att lämna tillbaka din periodbiljett finns i Lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953).

9.2 Återköp av reskassa

Reskassa räknas inte som en biljett och kan därför återlösas. Önskar du återbetalning av återstående värde på din reskassa kan du ansöka om det via ett formulär på xtrafik.se. Det går också bra att skicka in ditt resekort i ett brev tillsammans med ditt fullständiga namn, personnummer och mobilnummer. På vårt kundcenter i Gävle kan du lämna in ditt resekort tillsammans med uppgifterna ovan, mer information finns på xtrafik.se.
 

10. Tappa bort-garanti för biljetter och reskassa


Tappa bort-garanti innebär att det finns möjlighet att få tillbaka biljetter och reskassa om du skulle förlora ditt resekort.

10.1 Tappa bort-garantin gäller dig som har:

  • En årsbiljett eller seniorbiljett som är registrerad i X-trafiks kundregister
  • En 65+ biljett i Gävle kommun
  • En 30-dagarsbiljett eller reskassa och har registrerat ditt resekort i vår webbshop 
Du beställer en ny biljett genom att fylla i ett formulär på xtrafik.se eller genom att ringa kundservice på 0771-9 10 10 9. X-trafik spärrar då din biljett eller reskassa och ett ersättningskort skickas hem per post inom fem (5) arbetsdagar från det att anmälan inkommit till X-trafik. Ersättningskortet innehåller samma biljett eller laddat belopp för reskassa som det förlorade kortet innehöll när det spärrades. 

10.2 Begränsningar i tappa bort-garantin

  • Resekortet måste ha varit registrerat hos X-trafik innan förlusten.
  • X-trafik ersätter dig inte för giltighetstiden på biljetten från det att du anmält ditt kort som förlorat till dess att du fått ditt ersättningskort.
  • Tappa bort-garantin gäller endast om kortet innehåller minst 50 kronor i reskassa eller har minst fem (5) dagar kvar på periodbiljetten.
  • X-trafik ersätter inte de eventuella kostnader som du har för annan biljett eller annat färdmedel under tiden från det att du gjort anmälan om förlorat kort och fram till att du fått ett ersättningskort.

10.3 Trasigt resekort

Har ditt resekort gått sönder kan du byta ut det på något av våra kundcenter. För dig som har en biljett som bekostas av kommunen, se xtrafik.se för ytterligare information.
 

11. Du kan få ersättning vid försening


Om du drabbas av en försening under din resa med bussar och tåg kan du ansöka om förseningsersättning. Senast två månader efter händelsen behöver vi få in din ansökan och villkoren hittar du nedan.

11.1 Villkor för förseningsersättning

Eftersom X-trafik kör både korta och långa sträckor, omfattas våra resor av två regelverk. 
  • För resor med tåg gäller Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer
  • För resor med buss gäller Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

11.2 När du rest med tåg

Du får ersättning om din resa med tåg blivit minst 20 minuter försenad. Vid resa med byten/anslutningar inkluderade avser förseningsersättningen slutdestinationen.
Din ersättning:
Försenad mer än:                       Ersätts med:
20 minuter                                   50% av kostnaden för resan
40 minuter                                   75% av kostnaden för resan
60 minuter                                   100% av kostnaden för resan

Om det finns risk att turen du planerar att åka med blir minst 60 minuter försenad kan du välja att avbryta din resa och ansöka om att få hela biljettkostnaden återbetalad.
Ersättning ges inte för taxi eller resa med egen bil.

11.3 När du rest med buss

Du får ersättning om din resa med buss blivit minst 20 minuter försenad. Vid resa med byten/anslutningar inkluderade avser förseningsersättningen slutdestinationen.
Din ersättning:
 Försenad mer än:                      Ersätts med:
 20 minuter                                  50% av kostnaden för resan
 40 minuter                                  75% av kostnaden för resan
 60 minuter                                  100% av kostnaden för resan

Om det finns risk att turen du planerar åka med blir minst 20 minuter försenad kan du använda ett annat färdmedel och ansöka om att få ersättning för det. Reser du med egen bil är milersättningen enligt Skatteverkets norm, 25 kronor/mil (år 2023).

Milersättning kan du få för sträckan mellan de stationer du skulle ha rest. Taxi kan enbart beställas till och från den station som tåget eller bussen trafikerar. Den högsta ersättningen du kan få är 1 433 kronor per resa.

11.4 Förseningsersättningen gäller inte:

  • När turer ställs in som vi informerat om minst tre dagar innan via någon av våra kanaler
  • Följdkostnader som till exempel missat läkarbesök, körlektion, konsert- och biobiljetter
  • Förlorad arbetsinkomst
  • Parkeringskostnader 
 

12. Ordnings- och säkerhetsregler


Du som resenär är alltid skyldig att följa bestämmelserna i Ordningslag (1993:1617), Järnvägstrafiklag (2018:181) och andra lagar och regler som gäller hos X-trafik. Bussförare, ombordpersonal på tåg eller kontrollant får säga till resenär när det behövs för att upprätthålla säkerheten och ordningen i trafiken. Om du inte följer reglerna riskerar du att bli avvisad från bussen eller tåget och har därmed inte heller rätt att få kostnaden för biljetten återbetalad.

För allas trivsel och säkerhet gäller följande inför och under resan:

Alkohol

Det är inte tillåtet att dricka alkohol ombord på bussar och tåg eller vid busshållplatser, perronger eller väntsalar. Är du berusad kan du nekas att åka med. 

Bagage

Du får alltid ta med dig handbagage, sådant som du utan besvär kan bära själv. Det gäller även mindre cyklar, sparkcyklar och elsparkcyklar som är hopfällda. Bagage får inte vara i vägen och det får inte vara farligt för andra resenärer. Exempel på sådant som inte får tas med är vapen, explosiva, brandfarliga eller illaluktande ämnen samt vassa föremål som kan skada andra.

Barnvagn

Barnvagnar får tas med utan kostnad om det finns plats i bussen eller tåget. Rullstolar och rollatorer samsas med barnvagnar om samma utrymme på bussen och fylls på tills det är fullt, utan att någon kategori har företräde före den andra. Det är bussföraren som avgör hur många barnvagnar, rullstolar och rollatorer som kan tas med utan att riskera säkerheten.

Barnstolar

I de flesta av våra regionbussar i Gästrikland finns två barnstolar inbyggda i sätet. Barnstolen är gjord för barn upp till 18 kilo (cirka 4 år) och är utrustad med 5-punktsbälte för extra säkerhet. De säten som har en barnstol har röd färg och med ett enkelt handgrepp fäller du ryggstödet framåt så att barnstolen får rätt vinkel.

Bälte

Om du åker med en buss som har bälten är du enligt lag skyldig att använda det. Har du behov av en bältesförlängare kan du besöka X-trafiks kundcenter på Norra Rådmansgatan 8 i Gävle eller ringa kundservice på 0771- 9 10 10 9.

Cykel

I vissa delar av kollektivtrafiken i Gävleborgs län kan du ta med din cykel.
Stadsbussar
På bussar som kör i stadstrafik får man inte ta med cykel ombord.
Regionbussar
På regionbussarna kan du under perioden 1 april-31 oktober ta med en cykel som väger maximalt 25 kg i mån av plats och den ska placeras i ett särskilt cykelställ baktill på bussen. I vissa fall kan en cykel behöva placeras i godsutrymmet om cykelställ saknas. Maximalt två cyklar per buss kan tas med och det kostar 30 kronor per cykel. 
X-tåg
På X-tågen kan du året runt ta med en cykel som väger maximalt 25 kg i mån av plats och den ska placeras i ett särskilt cykelställ som finns vid den södra ingången på tågen. Maximalt två cyklar per X-tåg kan tas med och det kostar 30 kronor per cykel. 
Närtrafik och anropsstyrd trafik
Med närtrafik eller annan anropsstyrd trafik som utförs med taxi får du inte ta med cykel.
Ersättningsbussar för tåg
På ersättningsbussar för tåg får du inte ta med cykel. 
Andra typer av ”cyklar”
Mindre cyklar, sparkcyklar och elsparkcyklar som är hopfällda är tillåtna som handbagage på X-trafiks stadsbussar, regionbussar och X-tåg utan extra kostnad. De tillåtna måtten är max 120 cm i hopvikt läge och vikten får max vara 15 kg. 

Ej hopfällbar sparkcykel eller elsparkcykel, tandemcykel, varucykel, trehjulig vuxencykel, cykelkärra/vagn och el-scooter får inte tas med ombord på X-trafiks fordon.
Säkerhet och ansvar
Av säkerhetsskäl är antalet cyklar som kan tas med per fordon begränsat. Du som resenär ansvarar själv för att cykel placeras i angivna cykelställ eller i godsutrymmet på ett säkert sätt. Cyklar och bagage får inte placeras i mittgången på varken bussar eller X-tåg i och med att det utgör en säkerhetsrisk och utrymningsvägarna måste hållas fria.

Cykelplatserna är inte bokningsbara i förväg, så det är bra om du själv har en reservplan om cykelplatserna skulle vara upptagna.

Djur

Du får ta med dig två stycken kopplade hundar, katter eller andra sällskapsdjur utan extra kostnad. Reser du med fler än två betalar du 30 kronor per djur för övriga. Skyltar visar var på X-tåget du får sitta med djur och på bussen sitter du i den bakre delen. Djur placeras på golvet och ska hållas under uppsikt. Med närtrafik eller annan anropsstyrd trafik som utförs med personbil får du inte ta med djur.

Försäljning, insamling och affischering

Det är inte tillåtet att sälja saker, samla in pengar, sätta upp affischer, anslag eller dekaler i fordon eller på hållplatser utan tillstånd av X-trafik.

Hittegods

Du ansvarar själv för ditt bagage. Upphittat och kvarglömt bagage eller annan tillhörighet ska överlämnas till föraren eller tågvärden. Om du tappat bort/glömt kvar något under din resa, vänder du dig så snart som möjligt till det företag som körde fordonet eller kontaktar X-trafiks kundservice. Upphittade saker sparas i tre månader. X-trafik ansvarar inte för skador eller stöld av saker som glömts kvar ombord på vår trafik.

Mat och dryck

Det är inte tillåtet att äta eller dricka ombord på bussarna.
Ombord på X-tågen får du äta och dricka alkoholfri dryck på ett sätt som inte påverkar övriga passagerare, till exempel får man inte äta mat som avger dofter och kan väcka obehag hos andra, inte heller slänga skräp ombord och kladda ner säten.

Musik och störande uppträdande

Mobiltelefoner, datorer och liknande ska användas på sådant sätt att andra resenärer eller föraren inte störs. Du får inte spela musik eller media utan hörlurar eller så att andra passagerare kan störas av ljudet. Du får inte slänga skräp eller placera fötterna på säten eller annan inredning.

Rullstol och rollator

Rullstolar och rollatorer tas med avgiftsfritt i mån av plats och får endast stå på särskilt anvisad plats. Du som reser med rullstol eller rollator betalar ordinarie biljettpris. Bussföraren ska vara behjälplig när du tar dig av och på och se till att du är säkert placerad.

På vissa busstyper samt under vissa tider på dygnet när många reser kan det upplevas trångt att kliva ombord via framdörren med ett hjälpmedel och då är det tillåtet att istället kliva ombord via bakdörren. Har du svårigheter att ta dig fram till biljettläsaren och registrera din biljett på grund av din funktionsnedsättning så behöver du inte göra det, förutsatt att du har en giltig biljett.

Rullstolar och rollatorer samsas med barnvagnar om samma utrymme på bussen och fylls på tills det är fullt, utan att någon kategori har företräde före den andra. Det är bussföraren som avgör hur många rullstolar, rollatorer och barnvagnar som kan tas med utan att riskera säkerheten.

Rullstolsgaranti finns och det innebär att du som inte kan resa med den buss du planerat, på grund av platsbrist, skadad ramp/hiss eller liknande, har möjlighet att få hjälp med taxi via Serviceresor på tel. 0771-49 79 39.

Elrullstol med styre, även så kallad skoter eller el-moped, får av säkerhets- eller utrymmesskäl inte transporteras i bussar.

Rullskridskor, inlines och skateboards

Du får inte åka rullskridskor, inlines, skateboard eller liknande ombord.

Rökförbud

Rökning samt nyttjande av e-cigarett är enligt lag inte tillåten ombord på bussar och tåg eller vid busshållplatser, perronger och utanför stationer. Det är heller inte tillåtet att röka på en trottoar eller gångväg som ligger nära en hållplats.

Tyst avdelning på X-tågen

Vissa av X-tågen är utrustade med en tyst avdelning. Där ska den som vill ha lugn och ro för att arbeta eller vila i första hand kunna sitta. Tyst avdelning finns i den norra delen på trevagnarstågen.

WiFi ombord

Ombord på X-trafiks bussar och X-tåg surfar du gratis. Du kopplar upp dig mot "X-trafik" och godkänner användarvillkoren. Alla kunder får en surfpott, på bussarna får man 100 MB och på X-tågen får man 200 MB. Internetanslutningens kvalitet och kapacitet varierar bland annat beroende på aktuella mobilnäts kapacitet i det område där fordonet befinner sig och antal användare av WiFi-tjänsten. X-trafik kan därför inte garantera en viss hastighet eller kvalitet på internetanslutningen.

13. Tillgänglighet

13.1 Bussar

Alla X-trafiks bussar är tillgänglighetsanpassade enligt gällande EU-direktiv och Svensk lagstiftning vilket innebär att de är utrustade med ramp eller lift. Majoriteten av bussarna är av låggolvstyp, det vill säga har lågt insteg vid fram- och mittdörr. De turer som körs med bussar som inte har lågt insteg finns utmärkta i X-trafiks reseplanerare. Uppgiften kan man även få av kundservice på 0771-9 10 10 9.

Samtliga bussar har särskild plats för rullstol med anvisning om hur säkerhetsbältet ska användas. Föraren ska vara behjälplig med ramp eller lift (beroende på busstyp) och förankra rullstolen på ett korrekt sätt. Resenären ska givetvis även få hjälp att komma av bussen. Vid rullstolsplatsen invändigt och utvändigt vid mittdörren, finns särskilda blå knappar som kan användas för att göra föraren uppmärksam på att en resenär med hjälpmedel eller barnvagn behöver kliva på eller av.

Elrullstol med styre, även så kallad skoter eller el-moped, får av säkerhets- eller utrymmesskäl inte transporteras i bussar.
Alla bussar har särskilda platser för personer med rörelsenedsättning. Platserna har anpassad sitthöjd och är utmärkta med symbol för rörelsenedsättning

Skyltar och ljudutrop som meddelar nästa hållplats finns ombord på samtliga bussar. På bussarna i Gästrikland finns även utvändiga hållplatsutrop. När bussen stannar vid en hållplats så ropas linjenummer och destination ut i en högtalare för de resenärer som väntar vid hållplatsen. Säg till föraren om skylten ombord inte fungerar och du behöver hjälp.

Pälsdjursallergiker bör sitta i den främre delen av bussen med anledning av att sällskapsdjur är tillåtna i den bakre delen av bussen (undantaget ledarhund).

13.2 X-tåg 

X-tågen har lågt insteg. En hiss för att komma ombord med hjälpmedel finns vid ingången längst söderut på tåget. Perronghöjden kan variera på vissa stationer, det löser tågvärden vid behov med en särskild ramp. Hjälpmedel får max vara 100 cm x 136 cm och väga max 500 kg för att kunna komma ombord och använda den invändiga hissen. I nära anslutning till den invändiga hissen finns rullstolsplats och tillgänglighetsanpassad toalett.

Skyltar och utrop finns ombord som upplyser om trafikinformation och nästa station, det finns även hörselslinga. Ombord på varje X-tåg finns en tågvärd för kundservice, har du särskilda behov talar du om det för tågvärden.

Skyltar visar i vilken del av tåget som sällskapsdjur får tas med.

13.3 Hållplatser

Majoriteten av hållplatserna i Gävleborgs län är inte tillgänglighetsanpassade. Kontakta kundservice på 0771-9 10 10 9  så kan du få hjälp med beskrivning över hur det ser ut på hållplatserna.

13.4 Stationer

Kontakta kundservice på 0771-9 10 10 9 så kan du få hjälp med beskrivning över hur det ser ut på stationerna i länet. 

13.5 Stationsnära ledsagning 

Du som köpt din biljett av X-trafik och behöver hjälp vid byte mellan buss-tåg, tåg-tåg eller färdtjänst-tåg kan få det utan kostnad på stationerna i Bollnäs, Gävle, Ockelbo, Hofors, Hudiksvall, Gnarp, Ljusdal, Sandviken och Söderhamn. Ledsagning kan inte erbjudas vid byte mellan buss-buss utan gäller endast när minst en av resorna görs med tåg. 

För att boka din ledsagning ringer du 0771-9 10 10 9 minst 24 timmar innan du ska resa. Bokningar kan göras vardagar 06.00-22.00, lördagar och söndagar 09.00-22.00.

Ledsagning är inte en ersättning för personer som har behov av kontinuerlig personlig assistans utan är en hjälp till dem som kan och vill resa på egen hand.

13.6 Digital tillgänglighet

Delar av X-trafiks webbplats samt app är inte helt tillgänglighetsanpassad. Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens och appens tillgänglighet. Tillgänglighetsredogörelse för webb och app finns på xtrafik.se.
 

14. Person- och sakskador


Ansvar för personskada och viss sakskada som uppkommer ombord på X-trafiks fordon styrs av bestämmelserna i Järnvägstrafiklagen (2018:181) och Trafikskadelagen (1975:1410)
 

15. Lagstiftning som påverkar våra villkor


Följande lagar påverkar X-trafiks köp- och resevillkor. De finns att läsa i sin helhet på till exempel riksdagens hemsida.
 
Ordningslag (1993:1617)
Järnvägstrafiklag (2018:181)
Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer
Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter
 

16 . Kontaktuppgifter

Synpunkter, frågor och ansökan om förseningsersättning lämnar du på X-trafiks hemsida xtrafik.se eller till vår kundservice på:
Telefon: 0771-9 10 10 9
E-post: xtrafik@regiongavleborg.se 
Brev: Region Gävleborg, X-trafik, Box 125, 826 23 Söderhamn
Vi registrerar alla synpunkter och ersättningsförfrågningar som inkommer till oss som underlag i vårt arbete med ständiga förbättringar av vår verksamhet. 

Tiill toppen
 
Senast ändrad 2024-12-17 10:44:20