Tillgänglighetsrapport


Region Gävleborg står bakom den här webbplatsen och det är viktigt för oss att så många som möjligt ska kunna använda den.

På den här sidan hittar du information om hur xtrafik.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända brister i tillgängligheten och hur du kan rapportera dessa till oss så att vi kan åtgärda dem.



Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.


Vad kan jag göra om jag inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver information från xtrafik.se i något annat format kan du kontakta oss på telefon 0771-9 10 10 9 eller via e-post på xtrafik@regiongavleborg.se.


Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du rapportera brister via länken nedan så att vi får veta att problemet finns. Alla synpunkter sparas i ett register.
Rapportera brist 


Tillsyn

Det är Myndigheten för digital förvaltning som har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar tillgängligheten på xtrafik.se eller dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och lämna påtala det.


Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är i höggrad tillgänglig och förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1. Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan.


Innehåll som inte är tillgängligt

Pdf-dokument
En del pdf-dokument publicerade före 23 september 2020 är inte fullt ut tillgänglighetsanpassade. 

Vi har för avsikt att åtgärda ovanstående problem och arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och förbättra tillgängligheten på webbplatsen.

De tidtabeller som finns som pdf-dokument skapas av ett externt system och är inte tillgängliga. Vi hänvisar till vår reseplanerare där alla avgångstider finns i ett tillgängligt format eller till vår kundservice på tel. 0771-9 10 10 9.

Webbshopen
I vårt gamla biljettsystem ingår en webbshop. Kända fel är att webbshopen inte har en flexibel design, den fungerar därför dåligt för vissa skärmstorlekar samt att skärmläsare inte kan ta sig igenom alla flöden.

Nuvarande webbshop är under avveckling och planering för en ny tillgänglig webbshop pågår för att uppfylla tillgänglighetskraven.

Vill du kontrollera hur mycket reskassa som finns kvar på ett resekort kan du även ringa kundservice på 0771-9 10 10 9. Biljetter säljs även på X-trafiks kundcenter.

Mötesplaneraren
Mötesplaneraren är ett externt system som vi inte själva äger och detta system är inte tillgängligt. Vi hänvisar till vår reseplanerare där alla avgångstider finns i ett tillgängligt format eller till vår kundservice på tel. 0771-9 10 10 9.

Oskäligt betungande anpassning
Region Gävleborg åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

1. Tidtabeller som pdf-dokument
2. Mötesplaneraren


Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av xtrafik.se, samt använt webbaserade verktyg, exempelvis Siteimprove. Vi har validerat koden enligt WCAG 2.1 AA samt följt DIGGs checklista för webbriktlinjer.

Senaste bedömningen gjordes den 9 september 2020.


Till toppen
Senast ändrad 2020-10-02 13:33:27