Om webbshopen



Vi har fortfarande vissa tekniska problem i webbshopen, på grund av detta kan det ibland vara svårt att ladda Resekort.

I X-trafiks app kan du köpa enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter eller 30-dagarsbiljetter och enkelt betala med Swish eller betalkort.

Du kan även ladda resekortet på våra kundcenter eller med betalkort ombord på X-tågen.

I UL:s biljettautomat på Gävle Central (Polhemsgången) kan du köpa enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter, 30-dagarsbiljetter samt ladda reskassa och se saldo (gäller ej biljetter för förmånstagare). Betalar gör du enkelt med betalkort eller reskassa.



Webbläsare

X-trafiks webbshop fungerar bäst om du använder Google Chrome. 


I webbshopen kan du:

  • Köpa 30-dagarsbiljett, årsbiljett och seniorbiljett.
  • Ladda reskassa och se saldot.
  • Betala med betalkort.
  • OBS! När du köper din biljett i webbshopen måste du  innan du reser med SJ-tåg aktivera den och få ett kvitto. Det gör du på en buss, ett X-tåg eller på ett kundcenter.


Så här kommer du igång!

Innan du kan handla i webbshopen behöver du ha ett Resekort. Det köper du samtidigt som du köper en periodbiljett eller laddar reskassa på ett kundcenter, en buss eller på ett X-tåg. Det går inte att köpa ett nytt Resekort i shopen.
  • Du kan välja att skapa ett konto och registrera ditt Resekort, då kan du även se ditt saldo och spärra ditt kort. När du lägger upp ett nytt konto får du ett mail med en aktiveringslänk. När du klickar på länken kommer du tillbaka till webshopen och kan sedan logga in.
    Följande biljetter får inte laddas med reskassa eller periodbiljett och får inte registreras i webbshopen: 65+ Gävle, Ung i-biljetter, ledsagarbiljetter eller skolbiljetter.
  • Du kan också köpa periodbiljetter och laddningar utan att registrera ett konto och ditt Resekort.


Tips för att underlätta ditt köp

Ska du köpa periodbiljett mellan två zoner i webbshopen går det snabbare om du skriver in zonbokstäverna, t ex F1 (Gävle stad).
Här nedan hittar du en lista på zonerna samt en länk till vår zonkarta.

A - Ljusdals kommun
B - Nordanstigs kommun, Hudiksvalls kommun ej Hudiksvall stad
B1- Hudiksvall stad
C - Ovanåkers kommun, Bollnäs kommun ej Bollnäs stad
C1- Bollnäs stad
D - Söderhamns kommun ej Söderhamn stad
D1- Söderhamn stad
E - Ockelbo- Hofors-, Sandvikens kommun ej Sandviken stad
E1 - Sandviken stad
F - Gävle kommun ej Gävle stad
F1 - Gävle stad
I - Sundsvall

Zonkarta


Ladda före kl 18.00 dagen innan

När du köper periodbiljetter eller laddar din reskassa i X-trafiks webbshop dröjer det några timmar  innan ditt Resekort uppdateras med ditt/dina köp. Vi rekommenderar därför att du laddar ditt Resekort i webbshopen före kl 18.00 dagen innan du ska resa.

När du har köpt en periodbiljett eller laddning till reskassa i vår webbshop skickar vi en uppdatering om ditt köp till samtliga bussar och X-tåg i hela länet. När du sedan använder ditt Resekort på någon av dessa fordon registreras periodbiljetten eller reskassan automatiskt på kortet.


Saldo

Det saldo för reskassan som visas inkluderar inte det belopp som du just har laddat på eller som är under bearbetning i webbshopen. Det kommer att läggas på ditt saldo ca ett dygn efter det att du använt ditt Resekort på någon av våra fordon. Under tiden kan du se dina senaste laddningar, tillsammans med andra köp under köphistoriken eller korthistoriken.


Spärra kort

Har du förlorat ditt Resekort med årsbiljett, seniorbiljett, företagskort, reskassa eller 30-dagarsbiljett kan du spärra kortet här i webbshopen. Observera att kortet inte ersätts med ett nytt automatiskt utan det spärras endast för användning. 

Läs mer om vår tappa-bort-garanti

För att ta bort spärren ringer du kundservice på 0771-9 10 10 9 (gäller endast under kontorstid). OBS! De dagar kortet varit spärrat ersätts inte och slutdatumet på en periodbiljett kan inte förlängas.


Om du glömt ditt lösenord 

Vi vet att det inte alltid är så lätt att komma ihåg alla användarnamn och lösenord som man har. Det är dock inget du behöver oroa dig över. Från inloggningssidan kan du få ditt lösenord skickat till din e-post och sedan skapa ett nytt lösenord om du vill det.

Jag har glömt mitt lösenord ​ 


Om du har problem att logga in eller har glömt ditt användarnamn

Det kan finnas flera olika anledningar till att du har problem med att logga in. Kontakta kundservice på 0771 - 9 10 10 9 så hjälper de dig.


Till toppen