Om webbshopen

Vi har fortfarande vissa tekniska problem i webbshopen, på grund av detta kan det ibland vara svårt att ladda Resekort. Om det inträffar ber vi dig att försöka igen eller att ladda Resekortet på något av våra Kundcenter eller med kontokort ombord på bussarna eller X-tågen.
I UL:s biljettautomat på Gävle Central (Polhemsgången) kan du köpa enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter, 30-dagarsbiljetter samt ladda reskassa och se saldo. Betalar gör du enkelt med kontokort eller reskassa.

Vår leverantör fortsätter att arbeta för att lösa driftproblemet och vi beklagar verkligen besvären som detta medför för våra kunder.


Webbläsare

För att kunna handla i X-trafiks webbshop rekommenderar vi att du har någon av följande webbläsare: Internet Explorer 11, Google Chrome, Firefox och Safari. 


I webbshopen kan du:


* Du som har eller har haft en årsbiljett laddad på ditt Resekort måste kontakta oss på 0771-9 10 10 9 eller bestallning.xtrafik@regiongavleborg.se innan du kan registrera och ladda det kortet i webbshopen.

** Enkelbiljett och 24-timmarsbiljett skickas per post. Leveranstid ca 5 dagar.


Så här kommer du igång!

Innan du kan handla i webbshopen behöver du ha ett Resekort. Det köper du samtidigt som du köper en periodbiljett eller laddar reskassa på ett kundcenter, en buss eller på ett X-tåg. Det går inte att köpa ett nytt Resekort i shopen.
 
  • Du kan välja att skapa ett konto och registrera ditt Resekort, då kan du även se ditt saldo och spärra ditt kort. När du lägger upp ett nytt konto får du ett mail med en aktiveringslänk. När du klickar på länken kommer du tillbaka till webshopen och kan sedan logga in.
    OBS! Även om du hade ett konto i vår förra webbshop måste du registrera ett nytt konto i denna shop! Det går bra att registrera samma användarnamn och lösenord som du hade i den gamla shopen.
     
  • Du kan också köpa periodbiljetter och laddningar utan att registrera ett konto och ditt Resekort.

Ladda före kl 18.00 dagen innan

När du köper periodbiljetter eller laddar din reskassa i X-trafiks webshop dröjer det några timmar  innan ditt Resekort uppdateras med ditt/dina köp. Vi rekommenderar därför att du laddar ditt Resekort i webshopen före kl 18.00 dagen innan du ska resa.

När du har köpt en periodbiljett eller laddning till reskassa i vår webbshop skickar vi en uppdatering om ditt köp till samtliga bussar och X-tåg i hela länet. När du sedan använder ditt Resekort på någon av dessa fordon så registreras periodbiljetten eller reskassan automatiskt på kortet.
 

Saldo

Det saldo för reskassan som visas inkluderar inte det belopp som du just har laddat på eller som är under bearbetning i webshopen. Det kommer att läggas på ditt saldo ca ett dygn efter det att du använt ditt Resekort på någon av våra fordon. Under tiden kan du se dina senaste laddningar, tillsammans med andra köp under köphistoriken eller korthistoriken.
 

Spärra kort

Har du förlorat ditt Resekort med reskassa, 30-dagar eller fritidsbiljett kan du spärra kortet här i webshopen. Observera att kortet inte ersätts med ett nytt utan det spärras endast för användning.

För att ta bort spärren ringer du Trafikupplysningen på tel. 0771-9 10 10 9 (gäller endast under kontorstid). OBS! De dagar kortet varit spärrat ersätts inte och slutdatumet på en periodbiljett kan inte förlängas.

Har du en biljett med tappa-bort-garanti, t.ex. årsbiljett, seniorbiljett eller företagskort, ringer du Trafikupplysningen på tel. 0771-9 10 10 9 så hjälper de dig att få ett nytt.


Om du glömt ditt lösenord 

Vi vet att det inte alltid är så lätt att komma ihåg alla användarnamn och lösenord som man har. Det är dock inget du behöver oroa dig över. Här kan du få ditt lösenord skickat till din e-post och sedan skapa ett nytt lösenord om du vill det.

Jag har glömt mitt lösenord


Om du har problem att logga in eller har glömt ditt användarnamn

Det kan finnas flera olika anledningar till att du har problem med att logga in. Kontakta Trafikupplysningen på tel. 0771 - 9 10 10 9 så hjälper de dig.