Försenade kontokortsdragningar


Verifone, som är vår leverantör av kontokortsterminaler ombord på bussarna, har under en tid haft ett tekniskt fel i några terminaler. Detta har gjort att vissa betalningar inte har skickats vidare till banken direkt som de ska.
Pengarna för dessa köp kommer därför att dras i efterhand i slutet av januari. De kunder som inte blivit debiterade direkt vid köptillfället kan därmed få en försenad dragning från sitt bankkonto i januari gällande ett tidigare köp.

Här kommer några frågor och svar till dig som berörs av detta:


Pengar har dragits från mitt bankkonto för en resa jag gjort eller en biljett/laddning av reskassa jag köpt för ett par månader sedan, varför då?
Vår leverantör av kontokortsterminaler har under en tid haft ett tekniskt fel i några terminaler, det har gjort att vissa betalningar inte genomfördes direkt vid köptillfället.

Varför dras pengarna från mitt konto först nu, varför har det dröjt så länge?
Leverantören Verifone har jobbat med att identifiera vad som varit fel och att sedan åtgärda det.
Först nu är allting klart och pengarna för dessa köp dras i efterhand 29-31 januari 2018, det kan sedan ta några dagar innan dragningen syns på ditt konto.

Vad gör jag om jag vill veta mer?
Om du har fått en försenad dragning och har frågor runt detta kan du ringa vår trafikupplysning på 0771-9 10 10 9.

Är problemen i bussarna åtgärdade?
Sedan november 2017 är felet identifierat och alla felaktiga terminaler är utbytta.