Mobilbiljett

- Enkelt och billigt för dig som reser då och då!

Nyheter i appen från den 9 januari >>

Ladda ned appen "X-trafik" från AppStore >> eller Google Play >> då kan du köpa biljetter med din mobiltelefon, för att resa med X-trafiks bussar och X-tåg.
En mobilbiljett har samma giltighet som vanliga enkelbiljetter och är dessutom 20 procent billigare jämfört med ordinarie pris. Biljetten levereras direkt till appen och visas upp för föraren/tågvärden när du reser.


Kom igångKöpa mobilbiljettKvittoÅngra köpVillkorResor i Sverige


Så här registrerar du dig

Första gången du köper en mobilbiljett behöver du registrera ett kontokort eller ange om du vill betala biljetten mot faktura (Klarna). Detta gör du direkt i appen. Senast använda betalsätt sparas som förval, men du kan lätt byta om du vill.
Registrera dig i förväg genom att:
  • Öppna appen
  • Gå till menyn i appen (uppe i vänstra hörnet) --> "Mer" --> "Betalsätt"
  • Välj om du vill betala med kontokort eller faktura.
  • Acceptera köpvillkoren, se mer nedan.

Registrering av kontokort:
  • För att registrera ett kontokort fyller du i kortnummer, kortets giltighetstid samt CVV/CVC kod.
  • Kontokortets CVV/CVC kod anges vid varje köp.

Registrering av betalning mot faktura (Klarna)
  • För att registrera ett fakturakonto anger du ditt mobilnummer.
  • Du klickar sedan på ”Begär aktiveringskod” så får du din PIN-kod som ett SMS inom ett par sekunder.
  • Om mobilnummer inte räcker för att få ett Klarnakonto får du ett SMS med uppmaningen att först skicka “REG epostadress personnummer” till 71200 (skriv personnummer så här: ÅÅMMDDXXXX).
  • Om registreringen lyckas svarar Klarna med “Välkommer till Klarna. Ditt nummer är nu registrerat ...”
  • Gör sedan om “Begär aktiveringskod” i appen.
  • Om mer persondata krävs för att skapa ett Klarnakonto ombeds du att kontakta dem på www.klarna.se.

Du kan även välja att registrera ditt betalsätt efter att du valt den biljett du vill köpa.


Till toppen

Två sätt att köpa mobilbiljett

Det finns två sätt att köpa mobilbiljett i appen, här nedan kan du läsa mer.
 

1. Snabbval för 24-timmars länsbiljett, biljett i tätort (Gävle-, Sandviken-, Bollnäs-, Söderhamn- och Hudiksvalls stad) och resor till Uppland med UL.
  • Gå till menyn i appen (uppe i vänstra hörnet) --> "Köp biljett"
  • Välj "Biljettyp" och din ålderskategori genom att klicka på "Pris och antal". Du kan köpa biljett till flera personer samtidigt.
  • Välj om du vill aktivera din biljett vid ett senare tillfälle (du kan köpa biljetter i förväg som du sedan aktiverar efter hand inom 90 dagar från köptillfället).
  • Klicka på "Köp biljett" och sedan på "Slutför köp".
Din biljett ska vara aktiverad innan du går ombord på bussen eller X-tåget. Har du valt att aktivera din biljett senare hittar du biljetten i "Biljettsymbolen" klicka på vald biljett för att aktivera den.

2. "Reseplaneraren" - Genom Reseplaneraren köper du en mobilbiljett för den sträcka just du vill resa.
  • Sök din resa i ”Reseplaneraren" eller välj en resa i "Mina resor"
  • Välj dag för resan samt avgångstid. Du kan köpa din biljett upp till 14 dagar i förväg.
  • Välj rätt ålderskategori och antal resenärer genom att klicka på "Pris och antal". Du kan köpa biljett till flera personer samtidigt.
  • Välj "Köp biljett" och sedan "Slutför köp".
  • Biljetten aktiveras automatiskt 20 minuter före avgångstiden.


Biljetten visar du upp för personalen när du går ombord.
 

Överblick av köpta mobilbiljetter

Alla köpta biljetter samlas under rubrikerna ”Mer -> Biljetter” i appen. Du kan även hitta dina biljetter genom att klicka på "Biljettsymbolen"

Till toppen


Kvitto

Vill du ha ett kvitto skickat till din e-postadress klickar du på "Informationssymbolen" i vald biljett, ange din e-postadress och klicka på "SKICKA KVITTO".


Till toppen


Ångra köp

Biljetter som ännu inte aktiverats/börjat gälla kan återlösas. Välj biljett du vill återlösa och klicka på "Informationssymbolen" välj sedan "ÅNGRA KÖP". Om du får en faktura som innehåller en återlöst biljett minskar du fakturabeloppet med kostnaden för denna biljett.


Till toppen

Villkor

Under 18 år
Vuxen person kan betala mobilbiljett åt någon som är under 18 år genom att koppla ungdomens mobiltelefon till vuxens kontokort eller fakturatjänst enligt beskrivningen ovan.

Bytestid
När du reser på mobilbiljett i 1-3 zoner har du 2 timmar på dig att byta till annan buss eller X-tåg. Reser du i 4-6 zoner zoner är bytestiden 4 timmar.

Här hittar du X-trafiks allmänna villkor >>
 

Du som inte har en smartphone

Kan ladda ner en ny version av programmet MobiTime. Genom att SMS:a X till 0730-125 250 får du en länk till nedladdningssidan. Det som krävs är att din telefon kan köra JAVA-program. För att kunna köpa biljetter i programmet måste du först registrera dig. OBS! Med en äldre telefon kan du bara betala mot faktura!
 

X-trafiks app och Windows Phone

På grund av få nedladdningar av X-trafiks app kommer det inte att ske någon vidareutveckling av appen mot Windows Phone. Detta innebär att det inte längre går att ladda ned X-trafiks app till Windows Phone.

Du som redan har X-trafiks app nedladdad på din Windows Phone kommer fortfarande att kunna använda den som reseplanerare. Från den 1 december 2016 kommer du inte att kunna köpa mobilbiljetter i appen. Vi rekommenderar istället att du laddar ett Resekort med reskassa vilket ger samma rabatt när du reser.

Man kan inte betala mobilbiljetter med WyWallet.


Till toppen


Res även i andra delar av Sverige

Med appen under "Res i annat län" kan du även köpa mobilbiljett om du vill resa med Länstrafiken i Norrbotten, Länstrafiken i Västerbotten, Västernorrlands Länstrafik, Länstrafiken i Jämtland, Dalatrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Sörmlandstrafiken, Jönköpings Länstrafik, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Värmlandstrafik och Hallandstrafiken.


Till toppen